W dniu 1 lipca 2023 r. weszła w życie ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji Sołtysa.

 Świadczenie wypłacane będzie przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego sołtysom i byłym sołtysom którzy:
- pełnili funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023r. poz. 40) przez okres co najmniej dwóch kadencji, lecz nie mniej niż 8 lat (do okresu, o którym mowa powyżej, wlicza się również okres pełnienia funkcji sołtysa na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym),
- osiągnęli wiek:
w przypadku kobiet 60 lat,
w przypadku mężczyzn 65 lat
- nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.

Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.

Wniosek o przyznanie świadczenia można od 1 lipca 2023r. składać w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy.
Do wniosku o przyznanie świadczenia należy dołączyć:
- zaświadczenie wydane przez wójta właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji,
- oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.


W celu uzyskania zaświadczenia potwierdzającego okres pełnienia funkcji sołtysa  w sołectwie na terenie gminy Sokolniki należy złożyć w Urzędzie Gminy w Sokolnikach wniosek.


Wydanie zaświadczenia podlega opłacie skarbowej zgodnie z art.1 ust.1. pkt 1 lit. b ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2142 i poz. 2236 oraz z 2023 r. poz. 412 i poz. 919).
Opłata skarbowa od zaświadczenia wydanego na w/w wniosek wynosi 17,00 zł. Obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej od wydanego zaświadczenia powstaje z chwilą złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia.

Wójt Gminy Sokolniki wydaje zaświadczenie potwierdzające okres pełnienia funkcji sołtysa w przypadku, gdy posiada dokumenty, z których wynika, że dana osoba pełniła taką funkcję. Jeżeli Urząd Gminy w Sokolnikach nie będzie dysponował danymi potwierdzającymi okres pełnienia przez wnioskodawcę funkcji sołtysa, zostanie wydane postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia składanego do KRUS-u. W przypadku braku dokumentów potwierdzających spełnienie wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez co najmniej dwie kadencje, nie mniej niż przez 8 lat, zaświadczenie będzie mogło być zastąpione pisemnym oświadczeniem złożonym przez wnioskodawcę
o spełnieniu tego wymogu, potwierdzonym pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił
w nim funkcję sołtysa.

Świadczenie w wysokości 300,00 zł przysługuje od miesiąca, w którym zostanie złożony wniosek o jego przyznanie. Świadczenie należne za okres do dnia wydania decyzji
o przyznaniu tego świadczenia jest wypłacane w terminie określonym w tej decyzji, a za kolejne miesiące do 15. dnia każdego miesiąca kalendarzowego.
Powyższa kwota będzie podlegała corocznej waloryzacji (od dnia 1 marca danego roku) o wskaźnik waloryzacji ustalony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

 


Wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego okres pełnienia funkcji sołtysa

Wniosek o przyznanie świadczenia pieniężnego KRUS