Zasady składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
- Uchwała nr LII/299/22 Rady Gminy Sokolniki z dnia 2 sierpnia 2022 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty, z mocą obowiązywania od 1 września 2022 r.
Podmiot uprawniony do złożenia wniosku
Właściciele nieruchomości, współwłaściciele, użytkownicy wieczyści oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.
Miejsce składania dokumentów
Dokumenty należy składać do Wójta Gminy Sokolniki – sekretariat Urzędu Gminy w Sokolnikach, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 1, 98-420 Sokolniki, tel. 62 78 45 159.
Wymagane dokumenty
Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która zawiera:
- imię i nazwisko lub nazwę właściciela nieruchomości oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby;
- adres nieruchomości;
- dane stanowiące podstawę zwolnienia z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
- numer telefonu właściciela nieruchomości;
- adres poczty elektronicznej właściciela nieruchomości;
- inne informacje niezbędne do wystawienia tytułu wykonawczego;
- informacje dotyczące posiadania kompostownika przydomowego i kompostowania w nim bioodpadów stanowiących odpady komunalne.
Termin realizacji sprawy
Deklarację należy złożyć niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia zamieszkania pierwszego mieszkańca na danej nieruchomości lub wytworzenia na danej nieruchomości lub w danym lokalu odpadów komunalnych.
Sposób załatwienia sprawy
Złożenie prawidłowo wypełnionej deklaracji o wysokości za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Opłaty
Brak.
Tryb odwoławczy
Nie przysługuje.
Dodatkowe informacje
- Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi.
- W zamian za pobraną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina zapewnia właścicielom nieruchomości pozbywanie się wszystkich rodzajów odpadów komunalnych.
- Obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje:
- w przypadku nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy - za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec;
- w przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy - za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości powstały odpady komunalne;
- w przypadku nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy, i innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe - za rok bez względu na długość okresu korzystania z nieruchomości.
- Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty ustalonej przez Radę Gminy.
Kontakt z pracownikiem
Urząd Gminy w Sokolnikach – Referat Finansów i Podatków, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 1, 98 – 420 Sokolniki, pokój nr 16, tel. 627845166
Załączniki:
- Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
- Przykład – wypełniona deklaracja za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeśli bioodpady gromadzone są w kompostowniku;
- Przykład - wypełniona deklaracja za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeśli nieruchomość nie posiada kompostownika;